Veelgestelde vragen

Waar kunnen we je mee helpen?

Ongetwijfeld zit je nog met vragen waarop je graag een antwoord wenst. Op deze pagina hebben we al vragen gegroepeerd in een aantal rubrieken. Zit je vraag er niet bij, stuur ons dan gerust een e-mail of geef een belletje. Desgevallend vullen we nadien de FAQ verder aan.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Feedback
Nieuwsbrieven
Werking
Over ons
Routes
HUB
Account
De bus rijdt anders naar de HUB na de laatste halte dan de route op de app, is dat normaal?

Gezien er na de laatste halte er niet meer gestopt dient te worden, kan de chauffeur er voor kiezen om een snellere/kortere route - zolang deze veilig is- te nemen naar de HUB. Gezien het fileleed dat we kennen kan er op deze manier wel tijd uitgespaard worden indien mogelij.

Routes
Er zal iets permanent aan mijn route veranderen wanneer zie ik dit?

Wanneer iets permanents aan een route veranderd, zal dit eerst tijdig via een nieuwsbrief gemeld worden.

Dit wordt pas zichtbaar in de app/website vanaf de datum dat het in werking treedt.

De reden is dat de periode voorafgaand de route nog onder de oude regeling rijdt en pas vanaf datum x in voege komt.

Hou dus goed de nieuwsbrieven in het oog.

Routes
Is het nodig/ verplicht om de analytics en locatie bepaling op te zetten in de app?

Verplichting: neen, absoluut niet.

Het doel van de analytics is om specifiek te kunnen achterhalen waar er mogelijks een probleem is voor jou en anderen zodat het makkelijker opgelost kan worden.

Maar dit opzetten is een vrije keuze, dat ben je niet verplicht.

Wat betreft de locatie bepaling, als je deze opzet, zal een blauw bolletje verschijnen (op de plaats waar je bent) op je app wanneer je een route selecteert, tevens kan je op deze manier bij het aanklikken van je halte een route laten maken van waar je op dat moment bent naar die halte. Dit is gemaakt om je te helpen.

Bij de eerste keer dat je de app bent gaan gebruiken worden deze vragen gesteld waarop je vrij kan kiezen wat je wil doen.

Verander je van gedachten:

  • Bij instellingen in de app kan je de analytics aan/uit zetten.
  • Locatie: kan je via de app instellingen van je smartphone wijzigen of je ledigt je cache/inlog gegevens van je smartphone zodat je opnieuw dient in te loggen op de app en waar dat de vraag wederom gesteld wordt.
Account
Er is een komende permanente wijziging op mijn route, wanneer zie ik dit?

Wijzigingen worden steeds eerst via nieuwsbrieven gecommuniceerd met een concrete start datum.

In de nieuwsbrief zal al zoveel mogelijk info in vermeld worden.

In de app, op de website zijn de wijzigingen pas zichtbaar op de dag van de wijzigingen.

Dit omdat tot voor de start datum je route nog zal rijden zoals ze is. ( haltes-tijden).

Routes
Maakt het uit waar ik me registreer tijdens de rit?

Ja dat doet het zeker. Je hebt er alle belang bij.

  • Registratie is noodzakelijk/ verplicht zowel op de op als af trip.
  • Bij route op: aan de halte waar je opstapt. Reden: we houden bij hoeveel er op elke halte wordt opgestapt, want we evalueren periodiek of een halte voldoende gebruikt wordt. Is dat niet, dan is de kans groot dat deze geschrapt zal worden. Dus als je pas later of aan de hub registreert, plaats je je eigen halte in gevaar.
  • Bij route af: is het voldoende te registreren bij het opstappen aan de hub.
  • Je dient absoluut NIET te registreren op de busrit van de hub naar je bedrijf of omgekeerd: van je bedrijf naar de hub.
Werking
Ik heb me geregistreerd en ingeschreven op de nieuwsbrieven, maar ik zie er geen.

Wanneer je je registreert en inschrijft op de nieuwsbrieven, ga je pas vanaf dat moment nieuwsbrieven ontvangen. De nieuwsbrieven van je route, alle andere routes en de algemene nieuwsbrieven zijn terug te vinden op de website. Dus hier ga je zeker de nieuwsbrieven vinden die voor je registratie datum zijn gepubliceerd.

Ook in de app kan je de nieuwsbrieven raadplegen via de button Nieuwsbrieven. Hier kan je kiezen welke je wenst te zien.

Nieuwsbrieven
Waar vind ik de Apple app terug

De Apple versie van de I-Bus app vind je terug in de app store van Apple

De Link: https://apps.apple.com/us/appi-bus/id6739215710

Link bij Apple : I-Bus

Hieronder bijgevoegd de QR code om naar de Apple app store te gaan.

Eens gedownload en geïnstalleerd, dien je opnieuw in te loggen en door de toestemmingen heen te gaan.

Vergeet niet de web app te verwijderen van je smartphone, moest je die al hebben. De app is stabielere en sneller.

Account
Waar vind ik de google app terug?

Je kan de I-Bus app voor Google/ Android terug vinden op volgende link of scan de bijgevoegde QR Code.

Klik op deze link en download: https://play.google.com/store/apps/details?id=be.ibus.app&hl=nl

Bijgevoegd vind je ook de QR code die je kan scannen om naar de app te gaan.

Eens gedownload dien je evenwel opnieuw in te loggen en doorheen de toestemmingen heen te gaan.

Vergeet niet de web app, indien je deze op je smartphone had staan, te verwijderen.

Account
Mijn wachtwoord reset werkt niet

Wanneer de wachtwoord reset niet loopt zoals je het wenst, hebben we gemerkt dat dit vaak ligt aan:

  • teveel tijd tussen bekomen nieuw wachtwoord en de nieuwe log in. de provider laat hier max 10 toe vanwege veiligheidsprotocollen.
  • er al eens ondertussen een 2de keer op reset wordt geduwd en dan een poging doen met wachtwoord reset 1. Dat lukt dan ook niet.
  • via de gsm al eens vaker ondertussen iets anders gedaan wordt en dan een sessie wordt afgebroken en dan durft de reset ook moeilijk te doen.

Het makkelijkste is om de reset vanop een laptop of computer te doen. Je hebt een beter overzicht, minder storing en vooral groter beeld. ( Uit ervaring hebben we gemerkt in de keren dat we helpen, dat wanneer dit op een pc of laptop gebeurt, het probleem in 5 min opgelost is.

Account
Moet ik 5 minuten op voorhand aan mijn halte staan? JA

Ja, dat is niet veranderd. Omdat verkeer niet voorspelbaar is, werken we met een marge van 5 minuten voor en na de halte tijd.

Daarom raden we aan om de track & trace voor je route tijdig te openen zodat je kan volgen waar de bus zich bevindt.

De voortgang van de bus ververst zich elke 3-4 seconden en zal enkel zichtbaar zijn wanneer de bus voor I-Bus rijdt.

Routes
Hoe lang blijven de nieuwsbrieven zichtbaar?

De nieuwsbrieven die nu per route worden opgemaakt, zijn zichtbaar vanaf moment van publicatie tot 30 dagen na het einde van de nieuwsbrief.

Indien werken verlengd worden, dan komt er een extra nieuwsbrief.

Nieuwsbrieven
Hoe kan ik nu de route vinden die ik nodig heb?

Zowel op de website, de app als de webapplicatie kan je routes zoeken.

Op de website ga je evenwel ook het volledige uurrooster en gehele route met haltes zien. Dit is de meest volledige.

je kan in de zoek functie zoeken op route nr - haltenaam en gemeente/stad.

Weet wel dat deelgemeentes mee in de naam van de hoofdgemeente worden genomen door Mapbox/ Streetview.

Bijv: Elversele zal tot Sint Niklaas behoren. Op halte naam niveau hebben we de deelgemeentes behouden.

Routes
Kan ik op Street view mijn halte zien? En waar?

Dat kan je zeker, zowel via de app/ webapp als via de website.

  • je gaat naar routes en kiest je route
  • daar klik je op de halte waar je meer van wil weten
  • hier verschijnt een pop up met halte details
  • klik op navigeer naar halte en nu opent er een nieuw tabblad
  • rechtsonder je scherm zie je het Street view vierkantje: klik er op en je halte wordt zichtbaar op Google Maps Street View
  • 2de doel van het nieuwe tabblad is dat je ook een navigatie kan opstarten van waar je woont of bent naar de halte van je keuze.
Routes
P+R Boechout en Noorderlaan op de route beschrijving wijken af van waar ik dien op te stappen, waar stap ik nu op?

Omdat we met geofencing werken dienen we er voor te zorgen dat de registraties en rit kan gevolgd worden. Daarom zijn voor de P+R van Boechout en Noorderlaan de plaatsen van herkenning op straat gelegd. In bijgevoegd document tonen we duidelijk waar de opstapplaatsen zijn.

Routes
Wanneer zal de app beschikbaar zijn?

De app is klaar (21-12-2024) en is nu naar de app stores (van Apple en Google) gestuurd ter verificatie. Hoe lang dit duurt is niet voorspelbaar. Soms een week, soms een maand.

Weldra wordt er een andere manier gecommuniceerd hoe je via je GSM alsnog kan registreren op de bus.

Werking
Hoe registreer ik me om mee te kunnen rijden met de I-BUS

De procedure van inschrijving tot effectief kunnen meerijden is vrij eenvoudig. In bijgevoegd bestand zie je visueel hoe het aanmaken van een account en profiel in zijn werk gaat.

Je kan ook volgend filmpje bekijken dat je gaat helpen: Registratie en gebruik van nieuwe I-BUS applicatie

  • Ga naar volgende site: https://i-bus-vzw.be
  • Maak een account aan en maak een wachtwoord van jouw keuze aan.
  • Eens een account, dien je nu een profiel aan te maken. Van belang is de naam van je werkgever, personeelsnummer, voorkeursroute en halte. Bij vervolledigen stuurt het systeem een melding naar de bus verantwoordelijke van je bedrijf. Hij/zij zal dan de goedkeuring verlenen of je van het I-BUS netwerk kan gebruik maken of niet.
  • Wanneer je de goedkeuring bekomt (per email), wordt automatisch je unieke en persoonlijke QR-code aangemaakt.
  • Als laatste dien je je instellingen te vervolledigen ( vind je terug na het inloggen op de website, links onderaan): hier ga je alsnog op extra nieuwsbrieven kunnen in/uitschrijven, je pushnotificaties (enkel via de app) beheren en dergelijke.
Account
Nu dat de werken op de Scheldelaan voor Project One afgelopen zijn, veranderen de vertrektijden aan Ineos en Inovyn terug naar zoals voordien ( DAG AF)?

Neen, we behouden de 5' vroeger te vertrekken voor de Dag AF, bij Ineos en Inovyn omdat de werken aan 'Project One' nog een geruime tijd zullen doorgaan en een impact zullen hebben op de lichten op de Scheldelaan. Indien blijkt dat het allemaal vlotter loopt, kunnen we dit terug aanpassen. Dit zal evenwel via een algemene nieuwsbrief ruim op voorhand aangekondigd worden.

Werking
Wanneer ik huiswaarts ga, blijkt mijn shiftbus volzet te zijn. Wat doe ik?

Dan dien je je bedrijf te bellen met de melding dat je (shift) bus volzet is. Zij zullen je het gepaste alternatief aanbieden. Weet evenwel dat in de shiftbussen huiswaarts, er steeds voorrang wordt gegeven aan de shift mensen. De I-BUS gaat hier geen politie in spelen, en vertrouwt in eerste instantie op de collegialiteit die er bestaat tussen de reizigers.

Werking
Mijn (shift) bus zit vol wanneer ik naar het werk kom. Wat doe ik?

Wanneer je bus volzet is, dan dien je naar je bedrijf te bellen. ( Net zoals wanneer de bus je gemist heeft) Zij zullen je het juiste alternatief aanbieden. De I-BUS kan dit niet omdat elk deelnemend bedrijf een eigen specifieke policy heeft.

Werking
Wat als ik de laatste bus mis op de HUB?

Als er door omstandigheden geen transport naar het bedrijf of de halte meer beschikbaar is moet je de bewaking van het eigen bedrijf verwittigen. Ieder bedrijf apart gaat een oplossing organiseren.

HUB
Hoe vind ik mijn weg?

Op de website is er een pagina HUB. Op deze pagina wordt alles over de werking verduidelijkt. Vertrektijden en plaatsen waar de respectievelijke bedrijven en routes toekomen en vertrekken is er te vinden

HUB
Hoe werken de nieuwsbrieven?

Bij het registreren gaat er gevraagd worden naar je voorkeursroute. Op dat ogenblik kan je 1 of meerdere routes opgeven waarvan je nieuwsbrieven wil ontvangen. Bij een nieuwe melding ontvang je in je mailbox die verbonden is aan je I-bus account de brief. Wanneer je toestaat dat de app je ook pushberichten kan versturen, ontvang je de melding van een nieuwe nieuwsbrief ook op je telefoon. Wijzigingen in welke nieuwsbrieven die je wenst te ontvangen kan je doen via de instellingen van je account.

Nieuwsbrieven
Kan ik op een eerste werkdag de I-bus gebruiken?

Als nieuwkomer of jobstudent bij de deelnemende bedrijven is het mogelijk om I-bus onmiddellijk te gebruiken. In de voorbereiding voor de eerste werkdag kan de HR afdeling van het bedrijf dit regelen.

Werking
Mag ik gewoon opstappen?

Als werknemer of gelijkgestelde van de deelnemende bedrijven moet je je eerst registreren op het platform van I-BUS. Dit kan via de website of de app. Pas na een goedkeuring van je bus verantwoordelijke staat het systeem ter beschikking.

Werking
Hoe snel kan ik een reactie verwachten na het indienen van feedback?

De I-BUS streeft er naar om zo snel mogelijk een antwoord te geven en dit binnen maximaal 14 dagen.

Feedback
Wordt mijn feedback anoniem verwerkt?

Uiteraard word je feedback anoniem verwerkt.

Account
Hoe kan ik feedback geven over een busroute of dienst?

Via de feedback link (zowel op de website als de app beschikbaar) kan je je feedback geven. Bij het versturen gaat deze naar de I-Bus en je bus verantwoordelijke. Vanzelfsprekend krijg je ook een kopie per mail.

Deze module is momenteel nog niet beschikbaar en wordt verwacht in Q1 van 2025. Tot dan kan je zoals voordien je opmerking versturen per mail naar je bus verantwoordelijke/ I-BUS, net zoals voordien. Zonder specifieke datum, route nr en halte nr/naam kunnen we weinig doen. Voor feedback omtrent andere zaken, wees aub specifiek wat betreft datum/data en dergelijke meer.

Feedback
Kan ik mijn persoonlijke gegevens aanpassen?

Dat kan je zeker door naar de instellingen te gaan waar je je volledig profiel ziet. Hier kan je tevens ook aan/afmelden van nieuwsbrieven, push notificaties ( werken enkel op de app) en dergelijke. Enkel je e-mailadres kan je niet veranderen omdat deze de basis vormt van je profielopbouw.

Account
Ik ben mijn wachtwoord vergeten; hoe herstel ik het?

Net zoals bij de meeste sites waar je dient in te loggen, is er bij de I-BUS ook de mogelijkheid om de link aan te duwen opdat je een nieuw paswoord wenst in te stellen. Dit kan zowel voor de app als het platform. De stappen hierin worden logisch uitgelegd en zeer vergelijkbaar met andere sites.

Account
Hoe meld ik me af voor de nieuwsbrief?

Je kan steeds in het platform of de app onder je persoonlijke account, via je instellingen, je voorkeur wijzigen en/of afmelden.

Besef wel dat de nieuwsbrieven de enige manier is waarop je op de hoogte wordt gehouden van wijzigingen/omleidingen omtrent je route en dat via de 'algemene nieuwsbrieven' informatie wordt verstrekt die voor iedereen van belang is.

Nieuwsbrieven
Hoe kan ik een verloren voorwerp terugkrijgen?

Zoals je weet ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen spullen die je meebrengt op de bus.

Uiteraard kan het eenieder wel eens overkomen iets te verliezen. Contacteer de I-BUS of dispatch en wees specifiek over wat je bent verloren, op welke dag, welke shift, welke bus ( of pendelbus). Beschrijf ook duidelijk wat je bent verloren en geef je contact gegevens door.

Dispatch zal dan de bus chauffeur contacteren met de vraag rond te kijken in de bus wanneer hij kan. Vindt hij iets, wordt je daar van op de hoogte gesteld en bekijken we hoe je verloren item zo makkelijk terug naar jou toekomt. Helaas komt het ook voor dat een verloren voorwerp niet meer wordt terug gevonden. Dus let steeds goed op.

Routes
Dien ik een rit te reserveren of boeken?

Neen, de I-BUS werkt niet met een reservatie systeem. Dat maakt wel dat de bussen in de routes op (naar je werk) alle haltes dienen te passeren.

Werking
Feedback
Nieuwsbrieven
Werking
Over ons
Routes
HUB
Account
Selecteer een categorie
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Feedback
Nieuwsbrieven
Werking
Over ons
Routes
HUB
Account
De bus rijdt anders naar de HUB na de laatste halte dan de route op de app, is dat normaal?

Gezien er na de laatste halte er niet meer gestopt dient te worden, kan de chauffeur er voor kiezen om een snellere/kortere route - zolang deze veilig is- te nemen naar de HUB. Gezien het fileleed dat we kennen kan er op deze manier wel tijd uitgespaard worden indien mogelij.

Routes
Er zal iets permanent aan mijn route veranderen wanneer zie ik dit?

Wanneer iets permanents aan een route veranderd, zal dit eerst tijdig via een nieuwsbrief gemeld worden.

Dit wordt pas zichtbaar in de app/website vanaf de datum dat het in werking treedt.

De reden is dat de periode voorafgaand de route nog onder de oude regeling rijdt en pas vanaf datum x in voege komt.

Hou dus goed de nieuwsbrieven in het oog.

Routes
Is het nodig/ verplicht om de analytics en locatie bepaling op te zetten in de app?

Verplichting: neen, absoluut niet.

Het doel van de analytics is om specifiek te kunnen achterhalen waar er mogelijks een probleem is voor jou en anderen zodat het makkelijker opgelost kan worden.

Maar dit opzetten is een vrije keuze, dat ben je niet verplicht.

Wat betreft de locatie bepaling, als je deze opzet, zal een blauw bolletje verschijnen (op de plaats waar je bent) op je app wanneer je een route selecteert, tevens kan je op deze manier bij het aanklikken van je halte een route laten maken van waar je op dat moment bent naar die halte. Dit is gemaakt om je te helpen.

Bij de eerste keer dat je de app bent gaan gebruiken worden deze vragen gesteld waarop je vrij kan kiezen wat je wil doen.

Verander je van gedachten:

  • Bij instellingen in de app kan je de analytics aan/uit zetten.
  • Locatie: kan je via de app instellingen van je smartphone wijzigen of je ledigt je cache/inlog gegevens van je smartphone zodat je opnieuw dient in te loggen op de app en waar dat de vraag wederom gesteld wordt.
Account
Er is een komende permanente wijziging op mijn route, wanneer zie ik dit?

Wijzigingen worden steeds eerst via nieuwsbrieven gecommuniceerd met een concrete start datum.

In de nieuwsbrief zal al zoveel mogelijk info in vermeld worden.

In de app, op de website zijn de wijzigingen pas zichtbaar op de dag van de wijzigingen.

Dit omdat tot voor de start datum je route nog zal rijden zoals ze is. ( haltes-tijden).

Routes
Maakt het uit waar ik me registreer tijdens de rit?

Ja dat doet het zeker. Je hebt er alle belang bij.

  • Registratie is noodzakelijk/ verplicht zowel op de op als af trip.
  • Bij route op: aan de halte waar je opstapt. Reden: we houden bij hoeveel er op elke halte wordt opgestapt, want we evalueren periodiek of een halte voldoende gebruikt wordt. Is dat niet, dan is de kans groot dat deze geschrapt zal worden. Dus als je pas later of aan de hub registreert, plaats je je eigen halte in gevaar.
  • Bij route af: is het voldoende te registreren bij het opstappen aan de hub.
  • Je dient absoluut NIET te registreren op de busrit van de hub naar je bedrijf of omgekeerd: van je bedrijf naar de hub.
Werking
Ik heb me geregistreerd en ingeschreven op de nieuwsbrieven, maar ik zie er geen.

Wanneer je je registreert en inschrijft op de nieuwsbrieven, ga je pas vanaf dat moment nieuwsbrieven ontvangen. De nieuwsbrieven van je route, alle andere routes en de algemene nieuwsbrieven zijn terug te vinden op de website. Dus hier ga je zeker de nieuwsbrieven vinden die voor je registratie datum zijn gepubliceerd.

Ook in de app kan je de nieuwsbrieven raadplegen via de button Nieuwsbrieven. Hier kan je kiezen welke je wenst te zien.

Nieuwsbrieven
Waar vind ik de Apple app terug

De Apple versie van de I-Bus app vind je terug in de app store van Apple

De Link: https://apps.apple.com/us/appi-bus/id6739215710

Link bij Apple : I-Bus

Hieronder bijgevoegd de QR code om naar de Apple app store te gaan.

Eens gedownload en geïnstalleerd, dien je opnieuw in te loggen en door de toestemmingen heen te gaan.

Vergeet niet de web app te verwijderen van je smartphone, moest je die al hebben. De app is stabielere en sneller.

Account
Waar vind ik de google app terug?

Je kan de I-Bus app voor Google/ Android terug vinden op volgende link of scan de bijgevoegde QR Code.

Klik op deze link en download: https://play.google.com/store/apps/details?id=be.ibus.app&hl=nl

Bijgevoegd vind je ook de QR code die je kan scannen om naar de app te gaan.

Eens gedownload dien je evenwel opnieuw in te loggen en doorheen de toestemmingen heen te gaan.

Vergeet niet de web app, indien je deze op je smartphone had staan, te verwijderen.

Account
Mijn wachtwoord reset werkt niet

Wanneer de wachtwoord reset niet loopt zoals je het wenst, hebben we gemerkt dat dit vaak ligt aan:

  • teveel tijd tussen bekomen nieuw wachtwoord en de nieuwe log in. de provider laat hier max 10 toe vanwege veiligheidsprotocollen.
  • er al eens ondertussen een 2de keer op reset wordt geduwd en dan een poging doen met wachtwoord reset 1. Dat lukt dan ook niet.
  • via de gsm al eens vaker ondertussen iets anders gedaan wordt en dan een sessie wordt afgebroken en dan durft de reset ook moeilijk te doen.

Het makkelijkste is om de reset vanop een laptop of computer te doen. Je hebt een beter overzicht, minder storing en vooral groter beeld. ( Uit ervaring hebben we gemerkt in de keren dat we helpen, dat wanneer dit op een pc of laptop gebeurt, het probleem in 5 min opgelost is.

Account
Moet ik 5 minuten op voorhand aan mijn halte staan? JA

Ja, dat is niet veranderd. Omdat verkeer niet voorspelbaar is, werken we met een marge van 5 minuten voor en na de halte tijd.

Daarom raden we aan om de track & trace voor je route tijdig te openen zodat je kan volgen waar de bus zich bevindt.

De voortgang van de bus ververst zich elke 3-4 seconden en zal enkel zichtbaar zijn wanneer de bus voor I-Bus rijdt.

Routes
Hoe lang blijven de nieuwsbrieven zichtbaar?

De nieuwsbrieven die nu per route worden opgemaakt, zijn zichtbaar vanaf moment van publicatie tot 30 dagen na het einde van de nieuwsbrief.

Indien werken verlengd worden, dan komt er een extra nieuwsbrief.

Nieuwsbrieven
Hoe kan ik nu de route vinden die ik nodig heb?

Zowel op de website, de app als de webapplicatie kan je routes zoeken.

Op de website ga je evenwel ook het volledige uurrooster en gehele route met haltes zien. Dit is de meest volledige.

je kan in de zoek functie zoeken op route nr - haltenaam en gemeente/stad.

Weet wel dat deelgemeentes mee in de naam van de hoofdgemeente worden genomen door Mapbox/ Streetview.

Bijv: Elversele zal tot Sint Niklaas behoren. Op halte naam niveau hebben we de deelgemeentes behouden.

Routes
Kan ik op Street view mijn halte zien? En waar?

Dat kan je zeker, zowel via de app/ webapp als via de website.

  • je gaat naar routes en kiest je route
  • daar klik je op de halte waar je meer van wil weten
  • hier verschijnt een pop up met halte details
  • klik op navigeer naar halte en nu opent er een nieuw tabblad
  • rechtsonder je scherm zie je het Street view vierkantje: klik er op en je halte wordt zichtbaar op Google Maps Street View
  • 2de doel van het nieuwe tabblad is dat je ook een navigatie kan opstarten van waar je woont of bent naar de halte van je keuze.
Routes
P+R Boechout en Noorderlaan op de route beschrijving wijken af van waar ik dien op te stappen, waar stap ik nu op?

Omdat we met geofencing werken dienen we er voor te zorgen dat de registraties en rit kan gevolgd worden. Daarom zijn voor de P+R van Boechout en Noorderlaan de plaatsen van herkenning op straat gelegd. In bijgevoegd document tonen we duidelijk waar de opstapplaatsen zijn.

Routes
Wanneer zal de app beschikbaar zijn?

De app is klaar (21-12-2024) en is nu naar de app stores (van Apple en Google) gestuurd ter verificatie. Hoe lang dit duurt is niet voorspelbaar. Soms een week, soms een maand.

Weldra wordt er een andere manier gecommuniceerd hoe je via je GSM alsnog kan registreren op de bus.

Werking
Hoe registreer ik me om mee te kunnen rijden met de I-BUS

De procedure van inschrijving tot effectief kunnen meerijden is vrij eenvoudig. In bijgevoegd bestand zie je visueel hoe het aanmaken van een account en profiel in zijn werk gaat.

Je kan ook volgend filmpje bekijken dat je gaat helpen: Registratie en gebruik van nieuwe I-BUS applicatie

  • Ga naar volgende site: https://i-bus-vzw.be
  • Maak een account aan en maak een wachtwoord van jouw keuze aan.
  • Eens een account, dien je nu een profiel aan te maken. Van belang is de naam van je werkgever, personeelsnummer, voorkeursroute en halte. Bij vervolledigen stuurt het systeem een melding naar de bus verantwoordelijke van je bedrijf. Hij/zij zal dan de goedkeuring verlenen of je van het I-BUS netwerk kan gebruik maken of niet.
  • Wanneer je de goedkeuring bekomt (per email), wordt automatisch je unieke en persoonlijke QR-code aangemaakt.
  • Als laatste dien je je instellingen te vervolledigen ( vind je terug na het inloggen op de website, links onderaan): hier ga je alsnog op extra nieuwsbrieven kunnen in/uitschrijven, je pushnotificaties (enkel via de app) beheren en dergelijke.
Account
Nu dat de werken op de Scheldelaan voor Project One afgelopen zijn, veranderen de vertrektijden aan Ineos en Inovyn terug naar zoals voordien ( DAG AF)?

Neen, we behouden de 5' vroeger te vertrekken voor de Dag AF, bij Ineos en Inovyn omdat de werken aan 'Project One' nog een geruime tijd zullen doorgaan en een impact zullen hebben op de lichten op de Scheldelaan. Indien blijkt dat het allemaal vlotter loopt, kunnen we dit terug aanpassen. Dit zal evenwel via een algemene nieuwsbrief ruim op voorhand aangekondigd worden.

Werking
Wanneer ik huiswaarts ga, blijkt mijn shiftbus volzet te zijn. Wat doe ik?

Dan dien je je bedrijf te bellen met de melding dat je (shift) bus volzet is. Zij zullen je het gepaste alternatief aanbieden. Weet evenwel dat in de shiftbussen huiswaarts, er steeds voorrang wordt gegeven aan de shift mensen. De I-BUS gaat hier geen politie in spelen, en vertrouwt in eerste instantie op de collegialiteit die er bestaat tussen de reizigers.

Werking
Mijn (shift) bus zit vol wanneer ik naar het werk kom. Wat doe ik?

Wanneer je bus volzet is, dan dien je naar je bedrijf te bellen. ( Net zoals wanneer de bus je gemist heeft) Zij zullen je het juiste alternatief aanbieden. De I-BUS kan dit niet omdat elk deelnemend bedrijf een eigen specifieke policy heeft.

Werking
Wat als ik de laatste bus mis op de HUB?

Als er door omstandigheden geen transport naar het bedrijf of de halte meer beschikbaar is moet je de bewaking van het eigen bedrijf verwittigen. Ieder bedrijf apart gaat een oplossing organiseren.

HUB
Hoe vind ik mijn weg?

Op de website is er een pagina HUB. Op deze pagina wordt alles over de werking verduidelijkt. Vertrektijden en plaatsen waar de respectievelijke bedrijven en routes toekomen en vertrekken is er te vinden

HUB
Hoe werken de nieuwsbrieven?

Bij het registreren gaat er gevraagd worden naar je voorkeursroute. Op dat ogenblik kan je 1 of meerdere routes opgeven waarvan je nieuwsbrieven wil ontvangen. Bij een nieuwe melding ontvang je in je mailbox die verbonden is aan je I-bus account de brief. Wanneer je toestaat dat de app je ook pushberichten kan versturen, ontvang je de melding van een nieuwe nieuwsbrief ook op je telefoon. Wijzigingen in welke nieuwsbrieven die je wenst te ontvangen kan je doen via de instellingen van je account.

Nieuwsbrieven
Kan ik op een eerste werkdag de I-bus gebruiken?

Als nieuwkomer of jobstudent bij de deelnemende bedrijven is het mogelijk om I-bus onmiddellijk te gebruiken. In de voorbereiding voor de eerste werkdag kan de HR afdeling van het bedrijf dit regelen.

Werking
Mag ik gewoon opstappen?

Als werknemer of gelijkgestelde van de deelnemende bedrijven moet je je eerst registreren op het platform van I-BUS. Dit kan via de website of de app. Pas na een goedkeuring van je bus verantwoordelijke staat het systeem ter beschikking.

Werking
Hoe snel kan ik een reactie verwachten na het indienen van feedback?

De I-BUS streeft er naar om zo snel mogelijk een antwoord te geven en dit binnen maximaal 14 dagen.

Feedback
Wordt mijn feedback anoniem verwerkt?

Uiteraard word je feedback anoniem verwerkt.

Account
Hoe kan ik feedback geven over een busroute of dienst?

Via de feedback link (zowel op de website als de app beschikbaar) kan je je feedback geven. Bij het versturen gaat deze naar de I-Bus en je bus verantwoordelijke. Vanzelfsprekend krijg je ook een kopie per mail.

Deze module is momenteel nog niet beschikbaar en wordt verwacht in Q1 van 2025. Tot dan kan je zoals voordien je opmerking versturen per mail naar je bus verantwoordelijke/ I-BUS, net zoals voordien. Zonder specifieke datum, route nr en halte nr/naam kunnen we weinig doen. Voor feedback omtrent andere zaken, wees aub specifiek wat betreft datum/data en dergelijke meer.

Feedback
Kan ik mijn persoonlijke gegevens aanpassen?

Dat kan je zeker door naar de instellingen te gaan waar je je volledig profiel ziet. Hier kan je tevens ook aan/afmelden van nieuwsbrieven, push notificaties ( werken enkel op de app) en dergelijke. Enkel je e-mailadres kan je niet veranderen omdat deze de basis vormt van je profielopbouw.

Account
Ik ben mijn wachtwoord vergeten; hoe herstel ik het?

Net zoals bij de meeste sites waar je dient in te loggen, is er bij de I-BUS ook de mogelijkheid om de link aan te duwen opdat je een nieuw paswoord wenst in te stellen. Dit kan zowel voor de app als het platform. De stappen hierin worden logisch uitgelegd en zeer vergelijkbaar met andere sites.

Account
Hoe meld ik me af voor de nieuwsbrief?

Je kan steeds in het platform of de app onder je persoonlijke account, via je instellingen, je voorkeur wijzigen en/of afmelden.

Besef wel dat de nieuwsbrieven de enige manier is waarop je op de hoogte wordt gehouden van wijzigingen/omleidingen omtrent je route en dat via de 'algemene nieuwsbrieven' informatie wordt verstrekt die voor iedereen van belang is.

Nieuwsbrieven
Hoe kan ik een verloren voorwerp terugkrijgen?

Zoals je weet ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen spullen die je meebrengt op de bus.

Uiteraard kan het eenieder wel eens overkomen iets te verliezen. Contacteer de I-BUS of dispatch en wees specifiek over wat je bent verloren, op welke dag, welke shift, welke bus ( of pendelbus). Beschrijf ook duidelijk wat je bent verloren en geef je contact gegevens door.

Dispatch zal dan de bus chauffeur contacteren met de vraag rond te kijken in de bus wanneer hij kan. Vindt hij iets, wordt je daar van op de hoogte gesteld en bekijken we hoe je verloren item zo makkelijk terug naar jou toekomt. Helaas komt het ook voor dat een verloren voorwerp niet meer wordt terug gevonden. Dus let steeds goed op.

Routes
Dien ik een rit te reserveren of boeken?

Neen, de I-BUS werkt niet met een reservatie systeem. Dat maakt wel dat de bussen in de routes op (naar je werk) alle haltes dienen te passeren.

Werking
LAat ons je helpen

Nog geen antwoord?

Kan de FAQ je niet helpen? Geen probleem, stuur ons een mail of bel ons op en we helpen je graag verder.